Nå lysner det

Nå lysner det

Nå er vi over halvveis, dere vet mye mer enn da vi starta. Og jeg stoler på flere og flere av dere. Dere viser enorm innsikt og ikke minst vilje til å se det store bildet. For dere tror vel ikke det er meg fremdeles? Ser at noen av dere ikke helt klarer å legge fra dere den tanken. Det er skuffende. Veldig skuffende. Jeg har jo sagt at jeg trenger hjelp. Ikke flere som mistenker meg. Jeg er uskyldig. Men hvem er ikke det? Hvem har faktisk gjort det? Hvordan henger det sammen? Hvor er alle sammen blitt av? Følg med. Fremover vil jeg belønne dere med større summer dersom dere viser at dere tenker logisk og kan se hvordan nettet er flettet sammen.
Trygve.

Kommentar (107)

  1. Robin 07.03.2017 – kl. 18:42

    Synd at serien ikke lengre vises på TV. Gjør det sikkert litt vanskeligere for deg, Trygve. Men vet det er flere som er trofaste og fremdeles vil hjelpe deg!

    • Malin 07.03.2017 – kl. 22:24

      Det vises på TV, men tidligere. 20.00

      • Liv 08.03.2017 – kl. 19:20

        Det at noe blir tatt av lufta betyr at de kommende sendingene IKKE blir vist på tv, men i dette tilfellet lagt ut på dplay.no isteden.

      • Ukjent 08.03.2017 – kl. 20:40

        Det vises kun på Dplay

  2. Monkri 07.03.2017 – kl. 19:22

    Nå er det snart ny episode! Gleder meg! Imens, noen teorier i tillegg til de jeg tidligere har kommet med.
    28.september 1983: Christian Wilhelmsen har sonet ferdig dommen og slipper ut av fengsel(står nå på tidslinja). Han drar hjem til sin mor, men blir ikke der lenge. Han drar til Åstjern for å finne igjen pengene…
    29.september 1983: Greger rømmer fra St.Sunniva og drar til Åstjern for å finne igjen de nedgravde pengene.
    Aron fant ut av disse nedgravde pengene i fengselet hvor han jobbet som fengselsbetjent og Wilhelmsen var innsatt. Han trengte dem etter å ha satt seg selv i pengeproblemer pga. spillingen sin. Som fengselsbetjent visste han om Wilhelmsens snarlige løslatelse og det begynte å haste.
    Ingvar har skrevet i dagboka si at broren til Hans Erik ikke får bo hjemme lenger fordi det er mye bråk. Vi fikk tidlig vite at Trygve hadde et dårlig forhold til foreldrene. Broren (halvbroren)til Hans Erik er Trygve Mørk som på tidspunktet for forsvinningene ved Åstjern var i fosterhjem hos Monica i det blå huset…
    Et spørsmål. Hva skal tegningen med initialene E.T. og et menneske på sykkel i Ingvars dagbok forestille?

    • Anonym 07.03.2017 – kl. 20:51

      Jeg tror du er på rett spor! 😊

    • Jenny 07.03.2017 – kl. 22:27

      E.t. Som i filmen E.T

    • Påskeharen 07.03.2017 – kl. 22:31

      E.T og mennesket på sykkelen er fra filmen om E.T og scenen han har tegnet er den hvor E.T får sykkelen til å fly.

    • Tryde 08.03.2017 – kl. 00:42

      Det er jo fra filmen E.T. Det er en scene der gutten sykler med E.T i korga si.

    • Mr. Marple 08.03.2017 – kl. 00:57

      Tror ikke den tegningen betyr noe. Den er av E.T. som sykler foran månen som er den mest kjente scenen fra E.T. filmen.

    • Monkri 08.03.2017 – kl. 01:13

      Ja, selvfølgelig er det E.T…
      Trygve kan vel forresten ikke være i fosterhjem hos Monica. For det første var han vel 18 da han rømte fra Rhodevangen og som rømt er han neppe i et fosterhjem. Men jeg tror allikevel at disse har noe med hverandre å gjøre. Vi har initialene til Trygve under sengebunnen inne i speiderhytta. Han har kanskje oppholdt seg der etter han rømte? Det var jo også i dette området han ble funnet og mistenkt for forsvinningene også.
      Og tilbake litt i tid… Hvem har hatt tilhold på det ene rommet i hytta tidligere? Det ble funnet leker der. Altså har det oppholdt seg et mindre barn der. Har Trygve vært her fra han var barn? Skogvokteren, faren hans, har vi så vidt hørt om. Er Monica mora? Vi vet enda ikke hvor og hva det blå huset er. Har ett av husene der tidligere vært blått? Er det malt innvendig med blått? Hvorfor ser det ut som datoen i hytteboka er endret i Monica sin hilsen? Den datoen kan se ut til å være skrevet av den samme som har skrevet hilsenen etterpå og den er underskrevet med Hans Erik…

    • Meg 08.03.2017 – kl. 08:51

      Hvor ser du initsialene E.T?

      • Monkri 08.03.2017 – kl. 17:01

        På den ene siden i dagboka til Ingvar.

    • NN 08.03.2017 – kl. 10:59

      Tegningen er vel av E.T? Som fra filmen “E.T” gutten som sykler og flyr med E.T i kurven.

  3. Tom 07.03.2017 – kl. 20:27

    Ja leit at serien er tatt av TV, ikke lett og følge med lenger da😞

    • NN 08.03.2017 – kl. 11:00

      DPlay har de ute, gratis! 👍

  4. S 07.03.2017 – kl. 20:57

    Jeg tror ikke det er deg Trygve og jeg har aldri trodd det, Jeg vet du trenger hjelpe og jeg håper jeg kan hjelpe deg selv om jeg er ikke så flik til dette men skal gjøre så godt jeg kan. tenke og se gjennom bevisene mer

  5. Daniel 07.03.2017 – kl. 21:03

    Hvor får jeg sett på serien? Har ikke dplay

    • Dag Deberitz 07.03.2017 – kl. 22:29

      Du kan laste ned Dplay gratis på nettbrett eller smartphone. Disse episodene kan sees gratis uten å tegne abonnement. Gratis også på PC om du går inn på http://www.dplay.no.

  6. Bandit 07.03.2017 – kl. 21:11

    Tror Greger tok livet av de fire, Men tipper noen har flyttet pengene eller har de delt pengene opp på flere steder? Greger gikk nok på speiderne inkl Aron som gravde etter pengene. Men, det mangler info på en av de gutta, Rolf. Hvor kommer han i bilde. Er han i sønnen til Greger og fått info om at Aron er på jakt etter pengene? Derfor han er med? Eller vet han at Greger/pappaen er der alt, at de samarbeider….

    • Mr. Marple 08.03.2017 – kl. 01:01

      Tror Greger er uskyldig med mindre han ikke rømte fra asylet fordi i dagens episode sto det i papirene fra asylet at behandlingen av Greger ble avsluttet 1/11/83. Altså senere enn når speiderne forsvant.

  7. Stine 07.03.2017 – kl. 21:36

    Jeg er så spent på Rolfs rolle i det hele. Er han bare et uskyldig offer vi ikke har hørt noe om enda, eller er han involvert på noe vis?

    • Christian 09.03.2017 – kl. 17:49

      Rolf er jo sønnen til Greger ekdahl. Rolf heter Rolf E. Jakobsen og Elisabeth står for ekdahl. Jakobsen fordi moren heter Ann Kristin ekdahl Jakobsen.

  8. Anonym95 07.03.2017 – kl. 21:43

    Jeg tror at Trygve er uskyldig. Men jeg lurer på hvor Rolf kommer inn i bildet? Hvorfor nevnes han nesten ikke? Er han sønnen til Greger? Hvis Rolf er sønnen til Greger, samarbeider de da?
    Og hvem er ” Monica i det blå huset?”

    Utrolig spennende serie! Gleder meg til fortsettelsen! 🙂

    • S 07.03.2017 – kl. 22:43

      Ja Rolf er sønnen til Greger, Det står på en plakat Rolf Ekdahl Jacobsen

      • Meg 08.03.2017 – kl. 08:54

        Hvilken plakat?

        • S 08.03.2017 – kl. 10:42

          på en plakat på Jørn Lier Horst sin instagram , Er en plakat som det står savnet på også er det bilde av Rolf Ekdahl Jocobsen, men det står han er savnet 19 mai 1983

          • A. 08.03.2017 – kl. 21:20

            Hvor har Rolf vært fra 19. mai frem til speiderturen? Hvis han har “vært i skjul”, så MÅ jo Greger og Aron på et tidspunkt ha samarbeidet…

          • A. 08.03.2017 – kl. 21:21

            Eller kanskje Aron og Greger sin kone har samarbeidet om å iscenesette Rolf sin forsvinning fra mai? Visste de andre guttene noe om Rolf før han ble med de på tur?

    • Sarah 11.03.2017 – kl. 09:53

      Har også lurt på hvem Monica i det blå huset er… Begynte å ha en mistanke om at noen skjulte seg der ganske tidlig i serien faktisk

  9. Privatetterforsker Veum 07.03.2017 – kl. 21:49

    Birger Nygård ordnet med tidlig løslatelse av CW slik at han kunne spille CW og GE ut mot hverandre. Planen var slik at han på dette viset skulle få tak i pengene. GE tok livet av CW, og Nygård tok så livet av GE. Birger Nygård er forøvrig mannen i skogen med bikkja. Trygve Mørk er Rolf Jacobsen.

  10. Heidi Wang 07.03.2017 – kl. 22:45

    Jeg tenker at den posen de fant i myra, kan det være av samme plast som hang nede i kjelleren? At det var så mye blod der nede kan tyde på en likvidering og kanskje oppkutting av kroppsdeler, som så har blitt begravd i myra. Kan det være Christian sitt lik de finner? Siden jentene nå fant jakthytte hans?

  11. Julianne 07.03.2017 – kl. 22:48

    Jeg tror at det Rolf er sønnen til Greger, for hvis man pauser en video lagt ut på Facebook ca 22. Feb på akkurat riktig tidspunkt kan man se et bilde av tre familier som vinker Hade til ungene sine. Alle er bestående av mor og far unntatt Rolf sin – der har kun moren møtt opp fordi faren er på det psykiatriske sykehuset.

    Aron har som vi tidligere har fått vite vært spillegal, noe som gir mening angående hvorfor han fikk det så travelt med å komme seg til skogen den gangen i -83. Som en fengselsbetjent hadde han fått god tone med Wilhelmsen, som dermed fortalte Aron at han hadde krasjet med bilen ved Åstjern og dermed gravd ned pengene. Han bestemmer seg for å bruke turen til å grave etter pengene i det skjulte, helt uvitende om at Ekdahl har rømt fra sykehuset og er på vei til skogen for å finne dem han også. I løpet av turen, mens Aron leter etter penger greier Hans Erik å ta et bilde av han med kameraet, noe som gjør han aggressiv fordi han muligens ikke ville at noen skulle finne ut av det. Greger er på jakt etter pengene i skogen og kommer over speiderne på tur. Han finner bildene Hans Erik tok av Aron og forstår at det er flere i skogen på jakt etter det samme. Derfor blir den eneste muligheten han får til å lete på egenhånd uten å bekymre seg over at noen andre finner den å prøve å skremme vekk speiderene. Han prøver å jage dem, derav klippet hvor Hans Erik løper men blir tatt igjen av en stor mann. Jeg tviler på at Gregers intensjon var å ta livet av guttene, men at når Hans Erik løp inn i bjørnesaksa måtte han også kvitte seg med Aron. Aron kom sikkert over Hans Eriks lik like etterpå og ble derfor helt fortumlet og fjern slik Ingvar beskriver i dagboken sin. Senere den dagen eller dagen etter når de fleste sover, blir Ingvar dratt ut av teltet og druknet av Greger. Aron blir på et senere tidspunkt muligens også drept av Greger, som til slutt må ta livet av sønnen sin for at sønnen ikke skal komme tilbake fra skogen og fortelle sin og de andre guttenes mødre om hva som hendte, noe som dermed kunne ha ødelagt Gregers sjanser om å noen gang kunne få være en del av den lille familien sin igjen. Jeg tror at Christian kom tilbake til skogen etter å ha sluppet ur for å selv lete etter pengene, men isteden ble han drept av Ekdahl.

    Kort oppsummert: jeg tror Greger har skyld i drapene, men at på grunn av det første drapet som egentlig var en ulykke måtte han kvitte seg med de andre også. Alt dette bare for å kunne komme tilbake til sin ex-kone som han fortsatt elsker av hele sitt hjerte.

    • Anonym95 07.03.2017 – kl. 23:16

      Jeg er enig i din teori!:-)

    • Angel 08.03.2017 – kl. 11:14

      Jeg syns ikke vi kan konkludere med at Aron har spillegalskap kun ut ifra én tippekupong. Den er i tillegg ikke korrekt fylt ut, så det kan være noen andre som har fylt den ut i hans navn.
      Det er også noen motsetninger ang fengselsbetjent-stillingen. Tjenestebeviset virker ikke ekte og han er avbildet på fotballbildet – som innsatt. (Men for å følge teorien din kan kontakten med CW vært god uansett)

      • Jan 08.03.2017 – kl. 14:35

        Det er ikke sikkert han er innsatt bare fordi han er avbildet på det bildet. Ikke nødvendigvis normale lag med 11 spillere på hvert lag.

        Men enig ang spillegalskapen. Alle antar jo det pga kupongen, det er et tynt grunnlag.

        • Angel 08.03.2017 – kl. 15:38

          Enig i at fotballbildet ikke beviser at Aron var innsatt. Han kan godt bare ha stilt opp i mangel på spillere. Fair play.
          Men burde ikke tjenestebeviset hatt stempel? Gyldighetsdato? Signatur fra overordnet? Litt rart at han er avbildet med speiderklær også. Det ser ellers ut som at noen har tegnet en strek med linjal helt øverst. Alt i alt ser ikke dette tjenestebeviset ekte ut. Svært enkelt å lage dette selv, det er jo ikke validert på noe som helst måte.

          • AM 10.03.2017 – kl. 23:24

            Men tjenestebeviset har jo stempel, dato og underskrift fra overordnet på baksiden. var vanlig før at de brukte ett “nytt” bilde, men ja det er rart med speideruniform.

      • Stine 08.03.2017 – kl. 14:45

        Dersom han har vært innsatt, så er det jo rimelig å anta at beviset er laget for å rømme? Men, da hadde han nok ikke uten videre blitt speiderleder.
        Aron Aronsen kunne selvfølgelig vært en ny identitet han tok på seg, men det er jo navnet som står under fotballbildet.

        Om han hadde hatt en kriminell historie hadde det vært naturlig at media dro dette inn når de omtalte forsvinningen.
        Og med en kriminell bakgrunn hadde han vel neppe blitt ansatt som fengselsbetjent.

        Så jeg tror fremdeles at han er betjent, ustraffet, men at han kanskje har havnet inni noe greier med Christian og Gregers. Pengene kan ha vært motivasjon, eller bare dumdristig søken etter spenning.
        Kan jo også være en hevnaksjon mot Gregers. At C og A har planlagt å hente pengene og at Gregers har rømt og overrasket dem.
        (C har nok oppholdt seg i jakthytten, og det forundrer meg ikke om deltakerene finner spor etter Aron der. At det er dit han gikk når han ble borte så lenge.)

      • Julianne 08.03.2017 – kl. 19:15

        Jeg syntes heller ikke vi skal trekke konklusjonen om at han nødvendigvis ikke er spillegal. La heller alle muligheter være åpne til vi får et ordentlig svar på det hele.

    • Håvard 08.03.2017 – kl. 16:06

      Denne gir mening. Tror dette er løsningen.
      Og til Trygve : du må vel forstå at vi ikke kan utelukke deg til vi faktisk kan bevise din uskyldig. Og det er akkurat det vi jobber med. Jeg tror deg!

  12. Angel 07.03.2017 – kl. 23:28

    Mine umiddelbare tanker etter å ha sett soningsattesten:
    Det står at resttiden er 22 måneder og 5 dager, men det er vel litt lite?
    Og hvis fødselsdatoen til Christian er riktig her (14.03.1948) så var CW 31 år i 1979, ikke 33 år som vi har fått opplyst tidligere.
    Ser ellers at fengselslederen deler etternavn med direktøren for Rhodevangen.

  13. Ina 07.03.2017 – kl. 23:31

    Det er Greger som vandrer i skogen… Han er fortsatt ustabil, og han ønsker å skremme vekk turgåere fra å finne pengene. Så fort han finner pengene kan han få familien tilbake.

    Jeg tror det er Aaron som er begravd i skogen, drept av Christian Wilhemsen.
    Aaron og Christian ble kjent på samme fotballlag, og kanskje ble de venner og snakket litt sammen?
    Rart om Christian skal ha fortalt om at pengene var begravd, dette er noe Aaron måtte ha funnet ut på en annen måte.

    Spennende å følge med.
    Og jeg er helt sikker på at det ikke var deg, Trygve.

  14. Ina 07.03.2017 – kl. 23:40

    Aaron har muligens kommet over brevet som Christian sendte til Greger, hvor Christian truer greger med at pengene er hans. Kanskje var det han som fikk beskjed om å ta brevet vidre og sende det? Og det er sånn han har fått vite om pengene.

  15. Stine 08.03.2017 – kl. 01:40

    Kan det tenkes at Gregers var ved Åstjern for å hente Rolf (dersom han er sønnen) Virker som Gregers og dama skilte veier på litt dårlig premisser, så ikke rart om han hadde forbud mot å møte sønnen.
    Men, da må han ha visst om turen. Kanskje det er en link mellom han og Aron, utover at begge kjenner Christian.
    Hmm..

    • Stine 08.03.2017 – kl. 01:52

      Eller en link mellom Gregers og kretslederen for Speidern. Han visste jo også om turen i forkant.
      Kanskje han har foreslått for Aron at han skal ta med Rolf. Siden det ikke virker som planen fra starten av.
      Kanskje han vil hjelpe Gregers å møte sønnen.

  16. Nina 08.03.2017 – kl. 03:11

    Jeg tror at den som skremmer folk unna stedet,ikke er den som har pengene. Hvis det i det hele tatt er noen som har pengene. Kanskje Trygve vet hvor de er, men ikke vil si noe om det før gåten er løst.
    Den som skremmer folk i skogen virker litt ustabil, så tenker jo på Greger. Han har mistet alt, kanskje pengene også. Vil tro Christian og Greger møtte på hverandre i skogen 29 september, og at bare en av de overlevde. Hvem ble drept, og var det i kjelleren etter tortur?

  17. Heidi Wang 08.03.2017 – kl. 08:04

    Jeg har enda ikke noen grunn til ikke tro Veronica er involvert på en måte. Tvert imot. Tror at følelsene tok overhånd med søket etter hva som skjedde med hennes bror(?) Rolf. Og nå har hun fått vite at hennes far(?) Greger blitt diagnosert som gal. Tror hun begynner å bli desperat etter å finne sannheten og derfor ikke takler følelsene og begynner å gråte. Tror hun jobber hardt med å få ut de som prøver å hindre hennes egen etterforskning, hun har egne teorier, og de som er uenige “sender” hun hjem, slik som Fredrik igår. Han ville ha hun ut, og allierte seg med 2 andre. Hun fant ut det, og han måtte ut istedet. Det jeg har en mistanke om er at hun er Trygves medhjelper, siden hun er Rolfs lillesøster.
    Bare noen ideer her altså.

    • Angel 08.03.2017 – kl. 16:06

      Lurer på hva belønningen til den som står igjen sist av de utvalgte er jeg da. Sannheten om hva som har skjedd med en kjent og kjær kanskje?

    • Thomas 08.03.2017 – kl. 22:55

      O M G ! Let it go.. nå røyk hu jo ut! Hu har jo faktisk ikke klart en eneste av oppgavene som har blitt gitt! Absolutt på tide!

  18. Angel 08.03.2017 – kl. 12:35

    Forutsatt at tjenestebeviset til Aron ikke er ekte, hva ville han oppnå med det? Hvor ville han ha innpass/hva ønsket han tilgang til?
    Oppsøkte han kanskje St.Sunniva, med brevet fra CW til Greger? Fikk han der med seg personlige opplysninger om Greger og også hva Greger snakket mye om? Besøket på St.Sunniva kan ha gitt ham svar på hvor pengene var gjemt.

  19. john joe 08.03.2017 – kl. 12:47

    personen de fant ned gravd i skogen er Christian, han var ute og lette etter pengene, men de har skogvokteren funnet og gjemt ett sted hvor trygve har funnet. aron blir funnet drept i kveldens episode eller morgen dagens episode. vi får også vite at greger ikke er skrevet ut enda og har ikke noe med mordene og gjøre, rolf har vi ikke hørt noe om siden første episode, noe som gjør at vi kommer til og høre mer om han i løpet av de neste episodene. skogvokteren kom over christian som gravde i skogen, christian ble voldlig mot skogvokteren men hunden hans beskyttet han og christian ble så pass skadet at skogvokteren var nødt til og drepe han, han ble da drept i kjelleren og brakt ut i skogen og gravd ned

    • Grayson 12.03.2017 – kl. 10:35

      Har aldri hørt om noen skogvokter, hvor får dere dette fra?

  20. Mr. Marple 08.03.2017 – kl. 15:18

    En teori: I klipp fra kveldens episode så vi ett blått hus med ett stort kors på. Der bor Monica i det blå huset som er moren til Trygve. Faren til Trygve er skogvokteren, og de er religiøse psykopater som flyr rundt i skogen og dreper folk. Bankranet er en avledningsmanøver som ikke har noe med drapene å gjøre.

  21. Angel 08.03.2017 – kl. 16:57

    Flere som stusser over at de fant det samme kartet både i kjelleren og i jakthytta?

    • Stine 08.03.2017 – kl. 19:07

      I Ingvar sin dagbok står det at Aron tok med seg kart og kompass den første dagen. Da var han borte lenge.
      Jeg tror han møtte Christian i jakthytten, og at det er derfor det samme kartet/en kopi lå i hytta.

  22. Audun 08.03.2017 – kl. 17:48

    Jeg tror Aaron var trener for de innsattes lag! PÅ ALLE LAGBILDER står som regel treneren til venstre eller høyre. Også siden hab var fengselsvetjent

    • Stine 08.03.2017 – kl. 19:30

      Ja, det virker som en god observasjon.
      De er jo 12 på bildet, 1 mer enn laget som spiller.

  23. Stine 08.03.2017 – kl. 19:06

    Hvis Rolf er Gregers sønn, så virker det for tilfeldig at begge skulle være i skogen samtidig. Om ikke det enten var for at de skulle treffes, eller at Rolf skulle brukes som en slags forsikring. Da tenker jeg at Aron og Christian brukte han for å presse Greger.
    Kanskje Greger alt hadde gravd opp/flyttet pengene og at Christian ville ha svar. Eller kanskje Rolf var der som en forsikring sånn at Greger ikke skulle prøve seg.

    Da tenker jeg det er naturlig at det var de 2 andre guttene som døde først. Rolf og Aron delte telt, kanskje det ikke var så tilfeldig. Rolf var den eneste begge parter hadde interesse i.
    Mulig han og Greger enda lever, eller at de begge ble drept.

    Foreløpig tror jeg dette kan være opplegget. Aron og Christian mot Greger.
    Hvorfor Aron ble med vet jeg ikke. Men jeg tror de hadde planlagt å dra til Åstjern samtidig. Og at Greger på en måte fikk vite det. (Kanskje de sa det, kanskje kretslederen for speideren fortalte det. Usikker på hvordan dette henger sammen)

    I Ingvar sin dagbok står det at Aron tok med seg kart og kompass når han gikk første kvelden. Det tenker jeg er det samme kartet de fant i jakthytten, der hvor også tursekken til Christian stod på gulvet (tror jeg) Så jeg tror de møttes der ila den helga for å lete og legge plan. Da de slo leir ved Korshaugmyra (som er stedet deltakerene fant de 3 hullene, er det ikke?) forsvant Aron ut i 2 omganger. Begge gangene var også Hans Erik på tur. Første gangen så han Aron og fortalte Ingvar at det så ut som han ledet etter noe. Jeg tror at da Aron og Christian så han kom etter en andre gang, at han følte ting ble for risikabelt. De måtte få han vekk.
    Om han ble drept der og da, eller låst inne et sted vet jeg ikke.
    Ingvar kan igrunnen ha blitt tatt av både Christian og Greger, er ikke sikker. Men jeg skulle gjerne visst når de andre sist så Rolf.

  24. Camilla 08.03.2017 – kl. 19:23

    Jeg syntes det er så trist at dere må slutte å legge ut nye episoder på tv`n!!! Jeg skulle ønske dere lagde flere sånne mysterier, jeg vil og delta!!!

  25. Jj 08.03.2017 – kl. 19:32

    Lurer på hvem som har tegnet tegningene de fant i uthuset.
    Kunstneren har jo tydeligvis vært vitne til bjørnefella ihvertfall.
    Er det sånn Trygve vet alt sammen? Har han sett hva som skjedde.

    Og hvorfor er det blod på den siste tegningen. Hm

    • Wisting 09.03.2017 – kl. 10:34

      Tegningen med blodet er nok fra den brune hytta der det så ut som et slakteri

  26. Synser 08.03.2017 – kl. 20:28

    Mange ting som skurrer litt.. F.eks kan det se ut som at det mangler sider i dagboka til Ingvar. Han skriver jo hver dag om alle slags trivielle greier, men ingenting mellom 18.9 og 24.9? Og hvis man ser på siden ved siden av tegningen av E.T ser det ut til at det er spor etter skrift som ikke stammer fra siden på baksiden av arket, og heller ikke fra tegningen.

    Litt long shot det her da, men.. Hvis Rolf er sønnen til Greger, kan han da ha rømt for å “redde” Rolf? Passe på at ikke Christian får fatt i han? Jeg synes det høres ut som Greger har pengene, og at de ikke er i den skogen deltakerne subber rundt i, men et annet sted. “Jeg har pengene” skriver han i brevet til kona. Men sønnen har han ikke, og jeg tror sønnen er viktigere for Greger enn pengene. Skulle ikke forundre meg om det er Christian eller Aron som ligger død i myra, og Rolf og Greger har stukket av eller gjemt seg (men lever).

  27. Wisting 08.03.2017 – kl. 21:10

    Trygve må være uskyldig han var på feil sted til feil tid. Den gang var han bare guttungen han mister sikkert skoen sin. Han fant en støvel å tok på seg den men han visste jo ikke det at den støvelen tilhørte en som er død. Rett og slett uflaks.
    Men morderen vil jeg tro er greger han passer til motivene. jeg har aldri hørt navnet nygård eller monica hvem er disse?
    Hvorfor har vi aldri hørt noe om rolf og i fra kveldens episodene der gutta går inn i den brune hytta vil jeg tro var der aron ble drept. Aron hadde hørt om Pengene men kartet matcher ikke christian og greger sitt. Hva var kartet til aron sitt til da? Greger vil jeg tro ble overbeskyttende å skulle ha de Pengene koste hva de koste vil mulig han hadde ann kristin som hjelp til dette? Greger var/er personlighets forstyrret, mulig det kan være medisinene som er grunnen til dette. Kan grunnen til at vi ikke har hørt noe on rolf fordi han er i live? Og er sønnen til greger? Greger var veldig glad i sønnen sin i følge brev og jornual.

  28. Spekulant 08.03.2017 – kl. 22:47

    Et par spørsmål:
    Hvor får vi høre om skogvokteren og Monica? Finner ikke noe på siden her om dem, så må se de episodene om igjen.

    Hvorfor ble Christian observert med ransbilen et par dager etter ranet, hvis de kræsja den i skogen under flukten?

    • Sundrum 09.03.2017 – kl. 18:15

      Lurte også på det med bilen.

  29. Ina 08.03.2017 – kl. 23:12

    Samme dag som Greger havner i en stor krangel med kona si, blir Christian Wilhemsen arrestert.

    Jeg tror Ann Kristin har noe med at begge to forsvant så fort å gjøre.. Kanskje er det hun som ringte inn Christian?

  30. Thomas Namtvedt 08.03.2017 – kl. 23:43

    Jeg tror Rolf er Gregers sønn.

  31. Thomas Namtvedt 09.03.2017 – kl. 00:24

    Aron visste om ranet. Fikk vite hvor pengene var begravd gjennom sin jobb i fengselet. Han ble deretter Speider leder for å ha en riktig god grunn for å besøke speiderhytta. Tilfeldigvis på stedet ransbyttet er gjemt. Foreløpig er Aron min hoved mistenkt.

  32. Heidi Wang 09.03.2017 – kl. 09:19

    Jeg tror det er Greger som tegnet de tegningene fra det første rommet. Når man ser på ene videoen fra hospitalet så henger det en tegning av svart kullstift over senga hans. Kom han til hytta etter at han rømte for å finne Rolf tro?

  33. Ann Christin 09.03.2017 – kl. 10:38

    Reagerer litt på Christian Wilhelmsen sitt identitetskort…
    Navnet hans ser ut som er skrevet av et barn….

    Aron sitt tjenestebevis som fengselsbetjent er også merkelig – falskt ?

    Har Aron kun vært innsatt i fengselet han og …i og med at han spiller på de innsattes lag ?

    • Nina 10.03.2017 – kl. 00:22

      Enig.Etternavnet er stavet feil på postens id. Er det laget for at liket skulle bli feilidentifisert? Aron lette etter en av speiderguttene da han ble overfalt i den brune hytta, av Greger virker det som.På bildet av fotballaget er det 12 stk, er Aron innbytteren til de innsatte? Kan han ha vært innsatt på en annen avd, og hatt falsk id for å få tillit hos Christian? Eller har Rolf betrodd seg til Aron om farens rolle i ranet, og Aron har etterforsket litt for å finne sammenhengen? Har Aron en rolle mellom far og sønn? De som lever av disse personene nå må jo leve under egenpålagt kode 6.

  34. Ann Christin 09.03.2017 – kl. 10:56

    Ann Kristin får Greger tvangsinnlagt –
    Hun ringer inn den anonyme telefonsamtalen og tipser om Christian – så han havner i fengsel.
    Ann Kristin er moren til Rolf ( som hun har sammen med Greger ) – Ann Kristin og Rolf vil ha tak i pengene som de jo har fått vite om .
    Ann Kristin og Aron har et forhold.
    Aron hjelper Ann Kristin med å få tak i kartet siden han jobber som fengselsbetjent … prøver å få informasjon fra Christian …

  35. Håvard 09.03.2017 – kl. 13:19

    Synes det er veldig merkelig at liket av Christian Wilhelmsen er gravd ned og du lager oppgaver som fører nettopp til liket. Jeg tror ikke det var deg, Trygve. Likevel har du på en eller annen måte fått tak i liket, eller fått vite hvor det var gjemt. Jeg skulle bare visst hvordan og hvorfor. Det som beviser din uskyld viser noen andres skyld samtidig har jeg en følelse om. Har jeg rett?

    • Angel 09.03.2017 – kl. 14:11

      Stedet der likfunnet ble gjort var merket med et X på kartet. Det er ikke Trygve som har laget kartet

  36. Angel 09.03.2017 – kl. 14:04

    Hvorfor ligger Christian i en pose? Det kan kanskje tyde på at noen har bært ham dit?
    Utdraget fra moseboka handler om å sette et barn ut i sivet. Også har vi utdraget fra sangen, som sier at “ved et gammelt kors der all synd og skam i et fattig liv slettes ut av ham” – Hinter dette om at Ann Kristin var gravid med en annen enn Greger og at vi snakker om et sjalusimotiv her? Ble Aron (eller CW) drept i det brune huset? 🤔

  37. S 09.03.2017 – kl. 20:07

    Begynner å lure litt på om det er familien Ekdahl Jacobsen som står bak det hele, Greger rømmer jo fra der han er innlagt og kanskje han møter Rolf i skogen på tur med de andre, Også er jeg litt usikker på om Aron egentlig er en speiderleder eller om det bare var ett skalkeskjul for å komme seg til skogen det pengene befant seg. Det kan også hende at Rolf hjelper sin far og forteller hvor de er slik at han får vite at de ikke er langt unna pengene, For hvis man husker der Aron ble sint for at HE tok bildet etter på var det en helt annen som tok tak i HE å skremte han vekk slik at han gikk i fella og døde av skadene etter å ha slått hodet i steinen! Ingvar ble dratt ut av teltet av samme person som er en mann for det hørte man på spilleren til Ingvar så min mistenkt er Greger, Men utelukker ikke at Ann Kristin å Rolf er med på dette, Også tenker jeg på Trygve ikke som mistenkt men han må ha sett noe og selv blitt truet at om han går til politiet vil han da bli drept som de andre ble! Så personene som den dag i dag er i skogen er enten Rolf eller Greger for de vet at Trygve gjemmer seg der å om han går til politiet tar de ham derfor trenger Trygve hjelpe tror jeg.. tegningene viser jo det som skjedde med HE og Ingvar , Og en gutt som gråter å ser redd/ fortvilt ut!

    • Stine 09.03.2017 – kl. 22:08

      Hans Erik kom tilbake til leiren etter han tok bildet av Aron. Det har Ingvar skrevet i dagboken. Men både han og Aron var ute en gang til.

  38. MSS 09.03.2017 – kl. 20:39

    Ser ut som skaftet på den kniven som er funnet, er det samme som på kniven Aaron holder i på potrett bilde

  39. A G 09.03.2017 – kl. 20:43

    Rolf som er morderen?

    • MSS 09.03.2017 – kl. 21:36

      Det tror eg og. Men eg har jo også kommentert tidligere hvordan dette henger sammen.

  40. Ann Christin 09.03.2017 – kl. 21:46

    De som fortsatt lever : Ann Kristin
    Rolf
    Trygve
    ?

    • Sundrum 10.03.2017 – kl. 10:52

      Greger

    • Sundrum 13.03.2017 – kl. 08:20

      Skogvokteren

  41. Monkri 10.03.2017 – kl. 00:03

    Vi vet nå følgende: Ingvar Ruud – status omkommet, Hans Erik Haug – status omkommet, Christian Wilhelmsen – status omkommet, Aron Aaronsen – status omkommet, Rolf Ekdahl Jacobsen – status savnet, Greger Ekdahl – status savnet.
    Jfr. journalomslaget fra St. Sunniva var behandlingsstart for Greger den 4/8-79. Første legejournal vi ser er fra 10/8-79 (side 3), så her stemmer antakelig datoer. Journalomslaget tilsier utskrivelse den 1/11-83. Imidlertid tilsier avisartikkelen om gransking av sykehuset både rot i papirer og forsvunnede pasienter. Det er også angitt en forsvinning fra høsten 1983 og det er nærliggende å anta at dette dreier seg om Greger, men at det har skjedd tidligere på høsten, til tross for denne utdatoen.
    Ann Kristin Jacobsen er moren til Rolf og tidligere gift med Greger. I følge artikkelen med mødrene til guttene sier Ann Kristin at Rolf og hun bare hadde hverandre og at hadde vært bare de to i lang tid. Er dette korrekt er bildet vi har av henne, Greger og et barn, ikke en bror av Rolf, men Rolf selv. Greger sa at sønnen bare var ti år i november 82 jfr. journalnotat. Dette kan da ikke stemme. Men det stemmer at Rolf var ca. 10 år på tiden Greger ble tvangsinnlagt!
    St. Sunniva var også under etterforskning for feildiagnostisering, eksperimentell medikasjon og behandling og generelt dårlig og uansvarlig drift. Greger har vært et offer for dette. Han var kanskje psykisk syk, noe ekskona bekreftet i intervjuet, men neppe schizofren. Det som står gjengitt i legejournalene vet jo vi at stemmer! Mens de tolket det som psykoser. Som jeg tidligere har antydet så har medikasjonen medført store bivirkninger og jeg antar at årene har ”blitt borte for han” og at han fortsatt trodde at Rolf bare var ti.
    I siste episode ser vi at Greger angriper Aron og Aron blir jo seinere funnet død. Han ble nok drept av Greger med sin egen kniv. Vi må anta det er Greger ut i fra halskjedet som ble funnet i hytta med inskripsjonen Din Ann Kristin.
    De navnene vi nå sitter igjen med som kan være morderen er altså fra samme familie.
    Ann Kristin dro opp til speiderhytta med en ekstra genser til Rolf da hun var engstelig for om han hadde med seg nok klær. Hun finner ikke Rolf med en gang men treffer Greger som på det tidspunktet har drept både Ingvar og Aron i tillegg til at han har skjult liket av Hans Erik som døde da han falt mot steinen. Greger forsøker å overtale Ann Kristin til at de igjen skal flytte sammen og dette ender i nok en krangel. Rolf dukker opp og ser foreldrene krangle og at faren går til angrep på mora. Han angriper da faren og i kampens hete dreper Ann Kristin Greger. Rolf får panikk og stikker til skogs. Ann Kristin vil skjule udåden og gjemmer liket av Greger. Av frykt for hva som skal skje med henne selv tør hun aldri fortelle dette til noen og Rolf blir værende i skogene og hyttene rundt Åstjern. Ann Kristin vet jo heller ikke at alle de andre er drept og forventer at Rolf skal komme tilbake sammen med de andre da turen er over. Men Ann Kristin er der innimellom for å se etter livstegn. Hun forteller også at hun har vært der flere ganger sammen med de andre mødrene.
    Monica i det blå huset er ikke involvert i noe av dette. Hun er bare en ”nabo” og venn av speiderfamilien.
    Det er Rolf som lusker i buskene fortsatt… Og du Trygve, er frikjent!

    • Ann Christin 10.03.2017 – kl. 11:34

      Men hva gjorde Trygve i skogen ….

      • Ina 10.03.2017 – kl. 14:13

        Faren hans var jo skogvokter.
        Det er naturlig at Trygve sikkert var glad i å være ute i skogen, og kanskje han var oppvokst med å hjelpe far på jobb. Trygve har nok vært mye i skogen der, helt siden han var barn, og fant nok et par støvler på feil plass til feil tid.

        • Ann Christin 10.03.2017 – kl. 14:24

          Trygve ble sendt på ungdomsinstitusjon da foreldrene ikke skal være involverte i gutten.
          Politiet ønsket ikke kommentere saken rundt foreldrene.

    • MSS 10.03.2017 – kl. 13:21

      Veldig dårlig politi arbeid her. Trygve sitter på alle bevis, funn og andre ting, medan politiet har ingen ting. De arresterer den første å beste som kom på veien og ferdig med det liksom. Hvordan ska man gå frem å bevise at Trygve er uskyldig med det bevisene og funnene vi har til no? Bør ha et vitne utsagn , så det er sikkert å legge dette frem for det politiet så ikke Trygve blir burret inn igjen.

  42. S 10.03.2017 – kl. 02:12

    Fikk sett episode 8 nå! Morderen må være greger! I og med at alle speiderne utenom Rolf er drept , Greger ville aldri tatt livet av sin egen sønn.. Og nå er Aron , Hans Erik , Ingvar og Christian døde de ble drept . Hans Erik ble skremt av en så han løp rett i fella og døde

    • Angel 13.03.2017 – kl. 14:11

      De har ikke funnet levningene etter Hans Erik, kun en fot. Hvor er resten av ham?..
      Jeg tenker at han er blitt gravd ned med klærne til noen andre.
      Deltakerne har kun gjort 3 likfunn.
      1: Det er funnet bevis på drukning. Walkman, dagbok, klær merket “I.R” = Ingvar lå i tjernet.
      2: Det er masse blod og tegn på dødskamp i den brune hytta. Kniven til Aron ligger i hytta. De finner senere liket av en fullt påkledd Aron med tom slire i beltet = Aron ble drept i hytta
      3: Liket de fant sist hadde klærne til Christian på seg. Men hvor er beviset på at han ble drept? Annet enn et skjelett med Postens ID-kort – som i tillegg har stavet etternavnet feil? Kunne vært interessant å se om dette liket mangler et leggbein…

  43. Ina 10.03.2017 – kl. 14:12

    03.08.1979 Ann Kristin fikk vite om ranet når eks-mannen hennes kom skadet og blodig hjem etter at fluktbilen krasjet i skogen. Det utløser en krangel, og Ann Kristin ringer inn en bekymringsmelding på mannen og får han tvangsinnlagt på St. Sunniva Hospital. Hun tipser samtidig om Christian Wilhemsen, og tipset fører til at han blir arrestert og fengslet.

    1983: Christian Wilhemsen sender flere truende brev til Greger fra fengsel, og dette brevet leser Aaron Aaronsen, som tilfeldigvis jobber som fengselsvakt på samme avdeling som Christian soner tid. Det er kanskje Aaron som har fått i oppgave å poste brev den dagen brevet skal sendes, og det er kjent fra media at Christian ikke har blitt tatt med et ransbytte. Aaron sliter økonomisk, og ser sin sjangse til å bli med i jakten på pengene.

    Christian Wilhemsen blir sluppet tidlig ut fra fengsel, og det gjør at Aaron blir ivrig på å begynne å lete. Aaron tar med seg speiderguttene på tur, for å lete etter pengene med et kart han har kopiert fra et kart han fant på cella til Christian i fengslet.

    Hans Erik blir skremt og løper i revesaksa, delvis på grunn av Aaron, men også på grunn av Greger.
    Aaron Aaronsen ble drept i den når han lette etter Ingvar. Ingvar er plutselig borte når Aaron kommer tilbake. Aaron blir drept av Greger i den brune hytta.
    Ingvar ble drept av Greger Wilhemsen.
    Christian Wilhemsen blir drept av Greger Wilhemsen.

    Jeg tror kanskje Rolf Ekdahl, sønnen til Greger og Ann Kristin har noe med pengene å gjøre. Kanskje fant Rolf pengene? Han er liksom bare ”borte vekk”. Det er jo helt klart ikke Greger som har drept han. Hvem som vandrer i skogen er jeg usikker på. Det kan være Greger, og det kan være at han prøver å skjule spor fra ugjerningene som er begått og derfor ikke vil at folk skal vandre i skogen.

  44. Stine 10.03.2017 – kl. 20:02

    Hvorfor søker Trygve hjelp først nå?

    Har han vært redd for å rote i dette pga den ekte morderen?

    En liten tanke.
    Rolf så Greger dreper de andre og ble redd og stakk (hvem vet hva Ann Kristin har fortalt Rolf om faren og hvor farlig han er…)
    Han har ikke turt å vise seg pga dette.
    Kanskje han hjalp Trygve å rømme fra institusjonen, for å gjøre opp for at han fikk skylden.
    Han har kanskje lovet Trygve å fortelle alt som skjedde, men at han ikke tørr før Greger er død. Mulig han er død nå og at de derfor tørr å stå frem nå.

  45. Anonym hjelper 10.03.2017 – kl. 22:34

    Kan noen komme med en teori på hvorfor Ingvar Ruuds dagbok og trusselbrevet til Greger fra Christian Wilhelmsen er skrevet av samme person? Sammenlign håndskriften.

  46. Espen 11.03.2017 – kl. 00:24

    “Trygve Mørk”(16) eksisterer ikke men er i realiteten et alias politiet gir Rolf E. Jakobsen(15) for å beskytte hans identitet,
    da han er under den kriminelle lavalder. Han ble funnet av politiet i skogen og blir deres hovedmistenkte i forsvinningssakene
    da de ikke finner andre spor. Rolf er ikke samarbeidsvillig, da han beskytter sin far Greger. Som mindreårig blir ikke Rolf rettsforfulgt,
    men sendt på ungdomsinstitusjon da “foreldrene ikke er involvert i gutten” og politiet anser saken oppklart og er ikke villige
    til å invistere ytterligere resurser i etterforskningen.

    Greger har satt opp en bjørnesaks ment for Christian Wilhelmsen. Hans-Erik har sett noe han ikke skulle ha sett og blir jaget av Christian da
    han løper i saksa. Greger finner Hans-Erik, får panikk, dreper Aaron i basketaket og drukner så Trygve. Han dreper også Christian. Og har siden
    vandret sinnsforvirret i skogen rundt Åstjern. Nå som foreldesesfristen for drapene for lengst er nådd vil Rolf bringe lys over saken som har
    ligget over familien i så mange år. Kort fortalt..

    • Sundrum 11.03.2017 – kl. 09:00

      Men vil Rolf vise at faren er skyldig? Hadde det ikke vært bedre å bare holde kjeft?

  47. Faron 11.03.2017 – kl. 03:00

    Postens ID-kortet til CW er ikke akkurat standard, og, fødselsnummeret han har oppgitt tilsier at han er jente…
    140348-42813

    • Faron 12.03.2017 – kl. 02:01

      I legejournalen står det 270249-43505 som høres riktigere ut.

      • Faron 12.03.2017 – kl. 02:03

        Nvm. Det er Greger. Men CW er neppe jente uansett. 😀

  48. T 12.03.2017 – kl. 13:34

    Jeg ser på for å løse oppgavene. Da må jeg pause sendingen før deltagerne har løst det. Det fungerte fint på tv, og også episode 6 på nettet, men nå skjules oppgavene av reklame for andre serier når jeg trykker på pause. Det er så irriterende at jeg ikke vet om jeg gidder å se mer.

  49. Monkri 13.03.2017 – kl. 02:23

    CW ble arrestert for ranet 3/8-79. Han var 33 år ved domfellelsen jfr. avisartikkel. Da ville han vært født i 1945 eller 1946, alt etter som når på året han var født. På ID-kortet er eieren født i 48. Altså er enten ID-kortet falskt eller avisartikkelen oppgir feil alder på CW…
    Underskrifta på ID-kortet er vanskelig å tyde, men står det egentlig Christi til fornavn der? Og noe som har blitt endret til Wilhemsen lenger opp? Hvem er i tilfelle Christi? Om det virkelig står Christian i underskrifta så er ikke dette samme underskrift som på brevet fra Christian til Greger. Den ligner mer på Aron sin skrift.
    Ranerne kom seg unna i en rød bil. ”Rød bil” som er på bildet under bevisene er ikke samme røde bil som på bildet av ransbilen. Ransbilen har både ei list på siden og takstativ, det har ikke den andre. Wilhelmsen ble arrestert etter et tips fra en som jobbet på en bensinstasjon utenfor Vormsund. Om dette var samme bil, hvorfor så ikke denne personen at de var to i bilen? CW og GE? Hva gjorde de ved Vormsund? Fra Grorud til Åstjern er det naturlig å kjøre Rv4. Det er 35 km kortere og tar et kvarter mindre tid å kjøre enn å følge E6 forbi Kløfta og Rv180 mot Lygna og Åstjern. Etter et ran er det vel naturlig å komme seg unna fortest mulig? Men det kunne selvfølgelig være for å villede…
    Christian Wilhelmsen har aldri erkjent straffeskyld for ranet. I brevet til Greger kan det virke som om han har hatt en liten rolle i ranet i forhold til han. Kan det være at han egentlig ikke var med på det men tilfeldig satt i bilen da Greger ”kapret” den utenfor banken? Altså helt uskyldig? Greger har tvunget han ut på kjøreturen og de blir i løpet av turen enige om å dele ransutbyttet?

  50. Angel 13.03.2017 – kl. 08:15

    Det er mildt sagt merkelig at Christian har feilstavet sitt eget etternavn.
    Og hvorfor hadde han postens ID-kort i det hele tatt? Hadde han ikke førerkort? Det er vel isåfall derfor Greger ble med – kun som sjåfør. Christian gjorde alt det andre.
    Jeg tror de utvalgte bare fant et symbolsk bilde av bilen – det var vel fra et Lottospill om jeg husker riktig?

    • Angel 14.03.2017 – kl. 08:19

      En annen ting som er relevant er: hvem eide bilen? Hvis Christian ikke hadde førerkort var det neppe hans. Greger ga uttrykk for dårlig råd (i brevet til Ann Kristin) så han kjører nok ikke rundt i en Mercedes. Da er enten bilen lånt eller stjålet.
      Deltakerne finner bilen avskiltet. Hvorfor? Fordi eieren av bilen har noe med saken å gjøre.

  51. Angel 14.03.2017 – kl. 08:25

    Jeg tror forresten ikke det er tilfeldig hvilke speidere som er på tur. Alle har en slags tilknytning til ranet, og det vet Aron. Han bruker guttene som beskyttelse.
    Han har sett hvem som besøker Christian i fengselet, han har lest brevet til Greger, han har kanskje også sporet opp eieren av ransbilen? Funnet bilen på en tidligere tur og sjekket skiltene f.eks?

  52. Angel 14.03.2017 – kl. 18:52

    Jeg har fortsatt ikke sett andre enn meg kommentere kameraet som henger rundt halsen til Hans Erik på avisbildet av de fire speiderne.
    På polaroidbildet, som er omtrent identisk, er det jo borte.
    Hvem har fikset på avisbildet så det skal se ut som fotografen har hatt med seg eget kamera? Antakelig noen som ønsker å rette mistanken mot en som kanskje liker å gå i skogen og ta bilder. Liker Trygve å ta bilder? Har han eget kamera? 📷⚡️

    • Angel 14.03.2017 – kl. 19:28

      Hvis Thomas Wik er fotografen (og en av gjerningsmennene) så er det ikke rart om Arve F. Wik hjelper han å dekke over spor. De er antakelig i familie. Trygve skal overføres fra Rhodevangen (A.Wik) til Oslo kretsfengsel (T.Wik) Ikke rart han er redd for å ikke bli trodd!

  53. Stine 14.03.2017 – kl. 19:58

    Jeg tror ikke noen har redigert bort kamera fra bildet. Avisbildet og polaroidbildet ligner, men de er ikke helt like. Jeg tenker noen har tatt bilde med Hans Erik sitt kamera for han. Og at de også har tatt bilde med et eget kamera. Antageligvis en av foreldrene før de dro avsted?

Legg til kommentar